Make jingles great again

Jeg har et spørgsmål, du sikkert ikke kan svare på.


Præmis 1: Vi ved, at rim, remser, og rytme hjælper vores hjerner til at huske. Det er derfor, jeg kan 500 sangtekster uden ad, inklusiv trommefills og guitarsoler, men ikke kan huske, hvad min bedste ven hedder.


Vi ved at melodier også er en ”mnemonic device”, og tilmed noget, der kan printe sig fast i hjernen i dagevis.


Præmis 2: Vi ved, at halvdelen af konceptet "reklame" er at få sit budskab bemærket og husket.


Spørgsmål: Hvorfor er jingles og musikbåret reklame SÅ umoderne?


Det lette svar er selvfølgelig, at det netop er umoderne. Det er bare totaaaaalt kikset.


OK, fair nok (selv om jeg ikke nødvendigvis er sikker på, at den jævne dansker har så stærke følelser på det punkt).


Men 1) ret beset er det jo virkelig de færreste brands, der har behov for at være SÅ cool. De fleste brands må gerne være lidt kiksede. For nogle brands er det en fordel at være lidt kikset, menneskelig. Relaterbar. Og 2) selvfølgelig kan musik eller musikalske virkemidler bruges, så det er cool. Vi arbejder i en kreativ branche, vi lever af og for at løse den slags problemer.


En jingle behøver ikke lyde af dansktop på et Casio-keyboard (selv om jeg personligt ville elske at skrive lige præcis sådan en).

Hvis nogen kan give en valid grund til, at musikalske virkemidler er så fraværende i reklame som de er, så lad mig høre. For jeg kan ikke regne den ud.


Og hvis du pludselig tænker ”Hov det er sgu da rigtigt. Vi kunne bruge musik i vores annoncering, og så ville vi få al den genkendelighed og ad recall, vi har savnet med vores Facebook ads og bannere, så hiv endelig fat i mig. Så skriver vi et par sange og laver noget fantastisk effektiv reklame, der ikke er kikset (med mindre kikset er hvad, vi går efter).


Make jingles great again.




Simplify - Helgolandsgade 13, 3. th. - 1653 København V - tlf. 3112 0820 - jacob@simplify.dk